Pràctica 2: Cultura organitzacional


En aquesta segona pràctica ens basarem en una empresa que es dedica a dissenyar i fabricar carrosseries d’automòbils.

Innovació i assumpció de riscos

En una empresa d’aquest tipus s’han de tenir en compte molts aspectes, tals com el perfil del consumidor a qui es dirigeix el futur automòbil, l’estudi de característiques com ara l’aerodinàmica, els materials utilitzats, etc. És per aquest motiu que en aquesta empresa la innovació juga un gran paper, perquè un mercat com el de l’automòbil és un mercat molt competitiu i en constant evolució.

És essencial també tenir en compte que en un sector en constant evolució s’han d’assumir una sèrie de riscos per tal de no quedar-te endarrere en el mercat. Cal afegir també que tot i així s’ha de ser una mica conservador per tal de què si el projecte falla no perdre quota de mercat. Per altra banda, un resultat satisfactori en l’assumpció de riscos pot proporcionar a l’empresa una bona fama entre els consumidors, i conseqüentment a les diferents empreses fabricants d’automòbils, implicant així un increment de clients que et contractin. D’aquesta manera, a més clients, més benefici, i a més benefici, més inversió en innovació.

Pels motius exposats anteriorment, el perfil de treballador buscat en la nostra empresa és un treballador amb visió de futur, jove i emprenedor. És important també proporcionar els medis necessaris als treballadors, tant econòmics com tecnològics (ordinadors, software, túnel de vent, etc.), per tal de què puguin realitzar satisfactòriament la seva tasca.

Per tal d’assegurar-nos que el projecte sigui adient al què demana el client i tenir els riscos més o menys controlats, es fa una presentació de diferents projectes davant una comissió de la pròpia empresa per decidir quins projectes es presentaran al client, qui en seleccionarà el definitiu. Els projectes que es rebutgen es guarden com a idees per a futurs projectes.

Els empleats responsables dels projectes amb més èxit hem implantat un pla de recompensació mitjançant incentius. D’aquesta manera, es pretén tenir els treballadors el màxim motivats possible i que sempre innovin dins un límit realista.

Atenció al detall

En primer lloc s’ha de tenir en compte el tipus de client a qui va dirigit el nostre producte, així com l’estil de vida que porta. No és el mateix un automòbil dirigit a una persona jove i activa (disseny esportiu i modern) que un de dirigit a una persona més gran (disseny elegant, familiar, conservador, etc.). Aquestes dades ens venen proporcionades per la marca automobilística interessada en els nostres serveis.

És important deixar-li clar a l’empleat que s’ha de prestar atenció als detalls com poden ser l’aerodinàmica del vehicle, el pes, els materials utilitzats, etc. ja que aquests influiran molt en factors que avui en dia es tenen molt en compte a l’hora de comprar un cotxe. Uns exemples d’aquests factors en són el consum de combustible del vehicle o la seguretat de la carrosseria.
Per prestar atenció als detalls d’un aspecte tant important com la seguretat, la nostra empresa disposa d’un departament de control de qualitat on els empleats s’encarreguen de detectar qualsevol error en la fabricació de la carrosseria.

Orientació als resultats

Com a tota organització, l’objectiu principal és obtenir uns resultats satisfactoris per tal de treure’n el màxim benefici possible. També cal tenir en compte que per arribar a un bon resultat les tècniques i processos a seguir són importants.

En el cas de la nostra empresa, aquestes etapes prèvies al resultat són importants degut a què els projectes que es duen a terme són complexes i requereixen una bona organització i sincronització entre els diferents departaments, és a dir, hi ha d’haver una bona organització durant tot el procés de fabricació ja que si un dels departaments no realitza bé la tasca que li pertoca, el següent no podrà dur a terme la seva. Conseqüentment els resultats que s’obtindran no seran satisfactoris.

Un clar exemple de la importància del procés, seria que si el departament de fabricació cometés una errada a l’hora de fabricar les diferents parts de la carrosseria degut a la poca comunicació per part de l’administració, el departament de control de qualitat detectarà l’error i això suposarà una pèrdua tant de diners com de temps.

Orientació cap a les persones

Pel mateix motiu explicat anteriorment, l’administració ha d’estar directament comunicada amb els treballadors de l’organització per tal d’encadenar totes les etapes del procés de creació del producte.

Les juntes d’avaluació de projectes nombrades en el primer punt d’aquesta pràctica estan formades per una sèrie d’administradors de l’empresa, de manera que les decisions administratives afecten directament a les persones dins l’organització, ja que aquestes hauran d’enfocar el projecte segons creguin convenient.

Orientació a l’equip

El grau en què la nostra empresa està orientada al treball en equip és elevat, ja que com venim repetint, abans d’obtenir una sèrie de projectes definitius que es presenten al client es treballa en diferents equips que competeixen entre ells per a què el seu projecte surti seleccionat.

També volem destacar que cada vegada que es proposa un projecte nou, es roten els membres equips de treball per tal d’aconseguir propostes sempre innovadores.

Energia

En un sector com el de l’automoció és important innovar constantment per tal de no quedar-se enrere pel què fa a la competència, ja que és un mercat en constant evolució i amb un nivell molt alt de competitivitat.

És per aquest motiu que els valors que es busquen entre els treballadors de la nostra empresa són motivació, energia, innovació i competitivitat.

Estabilitat

L’interès de la nostra empresa és insistir en el creixement constant enlloc de mantenir el statu quo. D’aquesta manera el què s’intenta és abastar el màxim mercat possible i així tenir un gran nombre de clients. Amb aquest abast de mercat el què s’aconsegueix és augmentar les vendes i donar a conèixer l’empresa.