Pràctica 4a: L'organització en la societat del coneixement

L’objectiu d’aquesta pràctica és dissenyar un procés per a la captació i capitalització del coneixement en una organització, i crear un procés de millora contínua. Per tal de dissenyar aquests processos, hem escollit com a organització la que vam crear a la pràctica número dos, que es dedicava a dissenyar i fabricar carrosseries d’automòbils.

Procés de captació i capitalització del coneixement

El procés de captar coneixement és cada vegada més important per a les organitzacions, ja que permet obtenir noves idees o solucions algunes de les quals es podran aplicar al producte o servei i així complaure el client. A més a més a l’hora de crear les estratègies, és important que les empreses tinguin molt en compte els seus empleats ja que aquests són capaços d’aportar moltes idees i coneixements a l’empresa degut al seu talent, a la seva experiència, a les seves habilitats, i és una manera de que se sentin importants dins l’organització, i així mantenir-se motivats.  

A continuació tenim representat el procés de captació i capitalització del coneixement que tindrà la nostra empresa de carrosseries:


Fonts externes de coneixement:

Aquest coneixement extern a l’organització prové de les universitats, on s’oferirà participar a concursos per tal de que els estudiants realitzin un projecte relacionat amb les carrosseries (coneixement captat). Evidentment els guanyadors seran premiats, ja que així posaran tot el seu esforç i dedicació per dur a terme el projecte.

Fonts internes de coneixement:

El coneixement intern prové dels empleats que formen part de la nostra empresa. El que es fa a la nostra organització és treballar en equip per realitzar un projecte, i així els empleats comparteixen els seus coneixements i experiències. A més a més s’ha creat un fòrum de debat, en el qual es proposen temes/ problemes i on els empleats estan obligats a participar, de forma que tothom comparteix els seus coneixements. (Coneixement explícit i tàcit).

Per altra banda s’ha creat a l’empresa, un màster de disseny industrial, on  tant els estudiants com els empleats o persones externes a l’empresa, poden complementar els seus estudis, i alguns d’ells formar posteriorment part de l’empresa. A part del màster, també es realitzen xerrades i cursets d’aprenentatge pels empleats. Tot això permetrà  que es generi coneixement (coneixement creat).

Comissió d’avaluació:

Està formada per la gent més important de l’empresa, i s’encarreguen de filtrar el coneixement, i seleccionar la idea que es durà a terme. També s’encarreguen d’emmagatzemar els coneixements i les idees que no han estat escollides, ja que poden ser útils en properes ocasions.

Emmagatzematge del coneixement:

Per l’emmagatzematge del coneixement, s’ha creat un software que permet emmagatzemar els projectes realitzats, i així també ens serveix com a font interna de coneixement quan cal realitzar un nou projecte per un client.

Per altra banda, i per tal de poder realitzar un model de millora continua, és necessari, o com a mínim recomanable, que l'empresa tingui una estructura horitzontal. Aquests tipus de formes organitzatives estan pensades per tal de tenir un aprenentatge continu, un desenvolupament de les capacitats essencials de les empreses i una flexibilitat en el treball. Tot això és el què ens permet tenir una empresa en millora continua.

Hi ha diferents tipus d’empreses amb estructura horitzontal, com són: l’organització en red, l’empresa virtual, l’organització adhocràtica, l’organització hipertext i l’organització hipertrèvol.

Una característica important d’aquest tipus d’organització és l'externalització de la majoria de parts de l’empresa i per tant, al nucli central, només queden els diners i el producte final.

Que hi hagi una externalització de totes les parts de l’empresa, ens ajuda molt a la millora contínua, ja que si no estàs content amb el proveïdor d’una part de la carrosseria, pots canviar a un altre sense els grans costos de fer fora a empleats. Per altre banda, els nostres proveïdors sempre estaran intentant innovar per tal de que nosaltres seguim treballant amb ells.

Per a la nostra empresa adoptarem una organització del tipus hipertrèvol, que té les següents característiques.
  • Es potencia el procés innovador i l’equip, així com el treball per projecte.
  • La primera fulla del trèvol hi trobem el nucli dirigent compost pels professionals altament qualificats. Fins a un 40% de la retribució està vinculada als objectius. En el cas de la nostra empresa serien aquelles persones responsables dels projectes d’innovació.
  • En la segona fulla del trèvol hi trobem tot allò que no és estràtegic i es subcontracta a tercers. Empreses externes a la nostra que ens subministra les diferents parts de les carrosseries.
  • La tercera fulla agrupa els treballadors a temps parcials i temporals. En el cas de la nostra empresa podrien ser els estudiants que participen en els concursos organitzats per nosaltres, els quals es retribueixen en funció del resultat que obtenen, és a dir, cobren pel seu producte i no pel seu temps.

Arribats a aquest punt, ja ens podem fer una idea general de com organitzaríem la nostra empresa per tal d’estimular el coneixement dels nostres treballadors.


Webgrafia